Dins del pati hi ha una mena de petit edifici circular, d’origen croat, que en altres temps estava obert. Dins, al terra, hi ha un retall en una pedra que presenta com una concavació en forma de peu, la qual segons la tradició, és la solidificació de la darrera petjada del messies abans d’ascendir al cel. La darrera embranzida, el darrer impuls abans d’ascendir cap a l’eternitat.
Mossèn Sàrries, que any rere any, se n’encarrega dels peregrinatges d’Urgell a Terra Santa, és la clara representació d’un religiós de la nostra terra, proper a la gent, pacient, tranquil i pacífic.
En el darrer tram del recorregut per la església dels Parenostres, hi hem trobat una botigueta regentada per les carmelites. Mentre estàvem pagant uns escapularis, un home ens ha començat a cridar en una llengua eslava, possiblement rus. Els seus brams ens han espantat i esfereït. En temps de Jesús, els anomenaven endimoniats, avui en diem bojos. Quan hem sortit del recinte, l’eslau, que estava al nostre darrere, semblava més calmat. Potser estava angoixat per la xafogor, tot i que el dia ha aparegut ennuvolat i fresc.
D’aquest bonic lloc, que s’alça com un balcó davant de la Ciutat Terrenal, ens hem desplaçat fins a Getsemaní, l’hort de l’agonia de Jesús. Aquest lloc ens ha semblat fascinant, també guardat pels franciscans, el silenci només es trencava per les passes dels peregrins; i la solidesa del color fosc de l’ambient, pels flaixos de les màquines. Allà hem pregat, i com no, també hem tirat més d’una foto. A vegades em paro a pensar el fetitxistes que ens hem tornat amb les imatges, com si la paraula i el record ja no comptessin gens.
Al costat de Getsemaní, que avui és una bella basílica, hi ha un hort amb unes oliveres. Mossèn Sàrries ens ha explicat que diuen que algunes tenen 2.000 anys. Un dels mossens del grup m’ha convidat a agafar una de les olives dels arbres, que encara estan verdes, quan arribi a casa provaré de sembrar-la.
La cova o gruta de penediment, que es troba a un cop de pedra del lloc de l’hort on el messies pregà mentre els tres apòstols principals dormien, se situa al costat de la església del Sepulcre de Maria, segons la tradició de Jerusalem. El temple, que és ortodox, comença amb unes amples i fondes escales que semblen descendir al fons de la terra. A sota de tot, hi ha la tomba, avui convertida en capella.
Per la tarda, després de dinar a l’hotel, hem anat a Betlem un altre cop, aquesta vegada per contemplar el lloc, on segons la tradició, nasqué el messies.
Passar a l’altra banda del mur és una epopeia, i encara més un divendres de ramadà. Taxis, busos, cotxes particulars, que s’esperen al cantó palestí, mentre els fidels retornen de pregar de Jerusalem. Els busos israelians destinats als musulmans deixen els seus passatgers a la porta del mur, allà baixen, passen els controls i entren a peu a Palestina. A l’altra banda els esperen altres autobusos i vehicles, amb els quals continuaran els seus trajectes fins a casa.
Ens ha costat molt arribar fins a la basílica de la Nativitat. Els monjos ortodoxos que se’n cuiden no tenen cap problema per fer entrar policies palestins dins del temple. No sé, no he trobat gens apropiat, de la mateixa manera que no m’ha agradat gens el tracte que donaven als peregrins, com si fos bestiar. Ens hem esperat prop d’una hora per entrar a la cova o capella de la Nativitat.
Dins de l’església, que semblava més una cua d’hisenda o d’immigració, hi feia molta calor i la porta de la cova estava barrada perquè uns monjos estaven cantant i pregant. Quan entràvem, un guia, una mica esvalotat, ha començat a donar-nos presses, faltant fins i tot el respecte cap al mossèn. Caldria que es comencés a deixar de tenir aquests llocs com a una fàbrica de diners i es comencés a conscienciar a la gent que un temple no és un parc temàtic. En aquesta conscienciació, també hi haurien de passar les agències de viatge i alguns guies i religiosos locals.
No hem tingut temps de pregar dins de la Cova, tot per culpa de les ganes de guanyar diners. Mentre, els membres de la confessió greco-ortodoxa, tenien tot el temps del món per pregar, sense cues i sense crits. Sortosament, al costat mateix de la basílica bizantina, avui greco-ortodoxa, existeix la catòlica. Les dues es comuniquen per uns murs laterals. Aquesta és l’única similitud, la resta són diferències. En la catòlica la gent hi prega, a l’ortodoxa, només oren els d’aquesta confessió, la resta assisteixen forçats a una mena de Port Aventura o Eurodisney.
Amb la tristor del lloc, i amb el so dels minarets, de les mesquites que els musulmans han construït a l’altra banda de la plaça on es troben les dues basíliques cristianes, hem marxat del centre de Betlem.
El proper destí ha estat el camp dels Pastors, on hem celebrat la missa. Entre els cants hi havia nadales, que sempre són boniques i alegres, encara que sigui setembre. Però ja se sap, si els anuncis de les festes comencen cada cop més aviat, també ho poden fer les celebracions religioses.
A la sortida hem menjat torró, que sempre ve de gust. Mai havia començat la campanya de Nadal tan aviat, a mitjans de setembre.
Bona nit des de Jerusalem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada